Alles went - Reisverslag uit Granada, Spanje van Sophie Westerink - WaarBenJij.nu Alles went - Reisverslag uit Granada, Spanje van Sophie Westerink - WaarBenJij.nu

Alles went

Blijf op de hoogte en volg Sophie

27 September 2014 | Spanje, Granada

Hola queridos amigos,

Inmiddels zit ik nu twee weekjes in mijn huisje hier in Granada. Het begint steeds meer als mijn eigen huis te voelen. Elke ochtend kunnen ontbijten op ons eigen terrasje is absoluut geen straf. Het Spaanse leven heeft m'n ritme wel lichtelijk verstoord. Tot een paar dagen terug was ik ongeveer elke dag moe, sliep ik tot 11/12 uur en deed ik pas iets actiefs rond 5 uur 's middags. Hoewel, echt verstoord kun je het niet noemen, want hier in Granada begint iedereen ook pas te leven na 5/6 uur 's middags. 'Iedereen', eigenlijk de studenten, de rest van de wereld hier doet natuurlijk ook nog wel eens wat nuttigs in de ochtend. Maar rond 2 uur 's middags tot 5/6 uur is het wel siesta, soms wat vervelend als je net op dat moment graag wat boodschappen wil doen. Maar na een paar weken verder moet ik zeggen dat dit Spaanse ritme me best prima bevalt. Ik zit nu bijvoorbeeld nog aan de thee en begin denk ik over twee uurtjes met koken, alles op z'n tijd. Goed, genoeg hier over.

Vorige week moest zogenaamd mijn introductieweek zijn. Ik ben alleen die donderdag nog naar de universiteit geweest. We kregen een introductie speciaal voor psychologie studenten, wat opzich wel nuttig was. De rest van de dagen vooral weer vakantie gevierd. Afgelopen week wel een aantal keer naar de universiteit geweest. De lessen zouden zogenaamd echt van start gaan, dus wij dachten, we laten ons van ons beste kant zien.. fantastisch idee! We hebben twee verschillende vakken gevolgd, wat een praatje van 20 minuten in hield over slechts organisatorische zaken. Nog een fijne bijkomstigheid: we verstonden vrijwel niks van die 20 minuten, behalve de zin 'Mas preguntas?'. Een beetje deprimerend was het wel, want als we dit al niet verstonden, hoe gaan we dan ooit de inhoud van psychologische vakken verstaan?!
De rest van de dagen zijn we niet meer naar vakken gegaan, aangezien we gedemotiveerd waren (en oke, omdat we een avond iets te lang hadden door gefeest).

Toen ik twee jaar geleden in Madrid zat, kon ik ook al geen logica vinden in het bussysteem, maar hier, in Granada, is het helemaal dramatisch. De bus naar onze faculteit toe is prima, een beetje overvol, maar goed te doen. De bus terug, dat is wat anders. We hebben afgelopen dagen denk ik drie keer 'dezelfde' bus terug genomen, en drie keer zijn we een andere kant opgereden. Dus steeds maar weer eerder uitstappen en een half uur lopen.. Dit moeten we nog maar eens goed gaan uitzoeken. Verder is de faculteit wel prima, geen bijzonder mooie of moderne faculteit. Het ligt op een berg, waardoor je wel een prachtig uitzicht hebt.

En dan de tapas: wat kan een mens daar toch blij van worden! Of misschien meer de student, aangezien het ontzettend goedkoop, veel en lekker is. 'Los Diamantes', onthou deze naam mocht je ooit nog in Granada komen. Als je het voor de eerste keer ziet zul je alleen maar denken wat een mega zooi en drukte. Dit klopt. Het is klein, altijd een zooitje, altijd veel mensen en heeft niet echt gezellige sfeerverlichting. Maar, het is een van de beste tapasrestaurantjes hier. Je bestelt een biertje voor 1,70 en krijgt voor iedereen heerlijke borden vol verse vis, gefrituurde vis, heerlijke groenten etc.. Als je op een avond een paar biertjes besteld, heb je een avondmaaltijd gehad voor slechts een paar euro. Het is dus ook absoluut ons favoriete tentje.

Verder heb ik nog een flamenco show bijgewoond. Dit is ook wel een must-do in Granada. Er zijn genoeg tentjes waar er verschillende shows zijn, je moet alleen even uitzoeken welke goed is. De show waar ik ben geweest was erg goed en leuk. Wat een passie zit er in dat flamenco dansen, heel interessant om te zien. Ik ben van plan om naar nog meer shows te gaan, zodat ik ze allemaal kan vergelijken!

Regelmatig koken we hier thuis, hoewel het ook vaak voorkomt dat we gewoon ergens wat tapas eten, en dan is het weer genoeg. Vorige week hebben we met ons huis paella gemaakt. Het smaakte best goed voor een eerste keer! Het is best lastig te maken, maar wie weet smaakt het over een paar maanden net zo goed als in een restaurant. We zitten hier ook regelmatig thuis met elkaar om spelletjes te spelen, wat te drinken voor we naar een feest gaan. Afgelopen woensdag was er een feest voor Erasmus studenten, was erg geslaagd!

Mijn sportieve bezigheden staan een beetje op een laag pitje. Hoewel je wel elke dag redelijk veel loopt, aangezien je hier alles lopend doet. Maandag heb ik voor het eerst hier hard gelopen en dat beviel me best goed (zo goed dat ik het verder deze week niet meer heb gedaan). Dinsdagavond ben ik met een ander Nederlands meisje en twee Duitse meisjes naar een open salsa les geweest. Dit was nog verrassend moeilijk! Alles ging gigantisch snel en we moesten steeds door wisselen, waardoor je steeds met een andere jongen danste. En nee helaas, geen knappe Spanjaard die ontzettend goed kon dansen, maar ach, een bezwete Spanjaard met trillende handjes heeft ook wel zo z'n charme. Woensdagmiddag nog naar een open hiphop les geweest, was ook erg tof! Wie weet ga ik nog me nog wel bij een dansschool inschrijven, maar eerst nog even onderzoeken welke het goedkoopst/leukst is.

Gisteren hebben we met een aantal Belgische meiden en mijn Franse huisgenootje een tripje naar Nerja gemaakt. Een ontzettend sfeervol en mooi plaatsje. Eerst voor 3,50 een heerlijke pasta gegeten en daarna een aantal uurtjes op het strand gelegen, genieten! Het is ongeveer twee uurtjes met de bus, wat misschien wat aan de lange kant is, maar het is het absoluut waard. Vandaag een chill dagje. We hebben wat schoongemaakt, boodschapjes gedaan en verder niet zo veel.

Komende week gaat het studeren dan hopelijk echt beginnen! Ik kijk er best wel naar uit om echt weer iets nuttigs te kunnen doen. Alhoewel ik ook behoorlijk bang ben voor de eerste lessen, aangezien ik niet weet hoeveel ik ga verstaan.. Als het goed is ga ik de vakken sociale psychologie, psychologie van de taal en persoonlijkheid volgen. Ook dit is nog niet helemaal zeker, ik weet dus niet eens of ik maandag wel echt naar de uni moet. Maar ach, ik zie het dan wel weer. Ik kan heel oktober nog veranderen van vakken, dus nee, haast hebben we hier niet. Verder heb ik a.s. vrijdag een taaltest, want ik wil ook nog een Spaanse taalcursus volgen.

Een lang genoeg verslag voor vandaag denk ik. Muchos besos de Granada y hasta luego!


  • 27 September 2014 - 18:35

    Lisa:

    Ah een soort El Tigre dus, klinkt goed ghehe. De rest van je verslag klinkt ook super. Geniet ervan guapa!

  • 27 September 2014 - 18:58

    Kirsten:

    Haha haast hebben ze daar zeker niet nee. Je hebt al leuke dingen gedaan! Gaaf dat je je in gaat schrijven bij een dansschool. Goed bezig!

  • 27 September 2014 - 19:41

    Ruud:

    Mooi stukje weer! Goed om weer op de hoogte te zijn!

  • 27 September 2014 - 20:13

    Annelies:

    Leuk om alles weer te lezen, wat je meegemaakt hebt. Hoewel ik natuurlijk via de app en skypen al aardig op de hoogte was. Goed om volgende week " echt" te beginnen. Nog ff genieten van je vrije zondag! Veel succes!

  • 27 September 2014 - 20:59

    Pan / Amanda:

    Je bent lekker van het Spaanse leven aan het genieten zo te horen!! Klinkt goed ;) Kan me voorstellen dat de eerste weken wel heel lastig wordt met het Spaans verstaan, maar dat is denk ik gewoon een kwestie van wennen. Over een paar weken zal je er al veel meer van volgen waarschijnlijk! Het kan overigens wel zo zijn dat de vakken juist makkelijker te volgen zijn, omdat dat meer je 'gebied' is dus heb je wat meer context. Dus houd goede moed!
    En leuk dat je naar Nerja bent geweest, daar ben ik met m'n moeder en broer zo'n tien jaar geleden ook geweest (waar ik Babette was tegengekomen weet je wel...)!
    Nou geniet nog even van je paar dagen vrij (hoe lang dat ook moge zijn) zou ik zeggen.. Snel even een skypedate plannen! Kusjes

  • 27 September 2014 - 22:46

    Jolien:

    Sooofieee,

    (Als ik soofieee type, dan geeft ie als optie stoofpeer. Dat terzijde.) Leuk om precies te lezen wat je me net allemaal heb verteld haha :). Fijn om met je geskypt te hebben :D!! Ik heb jou denk ik ook al verteld wat ik te zeggen heb :D! Weer heeeeeel veel plezier met alles en succes met de eerste schooldagen.
    xxxxxxxx

  • 28 September 2014 - 09:08

    Nicole:

    Dag dropje. Wat een leuk verhaal! Je hebt wcht veel gedaan al, probeer het via de app een beetje te volgen maar jw doet veel man! Inderdaad jammer van die introductie lessen haha. Maar ik denk wel als je eenmaal iedere dag in t Spaans les krijgt dat je het snel beetje bij beetje gaat verstaan! Ik vind het allemaal maar knap van je soppie. Veel plezier met alles wat je doet, tranquila en muchos besos para mi guapa

  • 29 September 2014 - 12:54

    Jacolien:

    Ha Lieve nicht,
    Leuk om je verslagen te lezen en fijn dat je zo'n leuk huisje gevonden hebt. Een hele fijne tijd gewenst, geniet er van!

  • 30 September 2014 - 14:40

    Rachel:

    Hee Sopje!
    Wat klinkt dat geweldig allemaal en heerlijk avontuurlijk. Heel veel lekker eten zo te horen en ik picture er dan zo'n spaanse zomerzon bij waardoor heel je verhaal jaloersmakend wordt;)

    Heel veel succes met de lessen!
    x Rachel

  • 13 Oktober 2014 - 15:21

    Sanne:

    Hoi liefste sopjedopjedropjesnopje!

    Tijd voor weer een nieuwe blog!! de e-mail die je van mijn reactie krijgt is een soort reminder voor je: tijd om te schrijven! hehe. Je beschrijft alles echt heerlijk soof, maar ik moet wel een beetje huilen als ik me bedenk dat jij daar zit en ik hier en ik niet in de Spaanse zon kan zitten en jij wel en dat ik in de UB zit en jij niet en dat ik eindelijk in Utrecht woon en dan ga jij weg en dat ik je niet even kan knuffelen vandaag :( maar gelukkig kom je met kerst naar Nederland en dat is al bijna!! nog maar 11 weken! haha. hoop voor je dat je lessen ondertussen wat meer structuur en nut hebben gekregen, dat je Spaans goed gaat, dat het eten nog steeds lekker is, dat de zon nog steeds schijnt, dat je nog lekker veel danst en sport en dat je wel elke dag een beetje aan mij denkt! snel weer skypen!!

    ZTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTB luf joe NTB mis je!! (echt) kussels!

  • 22 Oktober 2014 - 22:25

    Wilma:

    Lieve Sophie,

    Ook nog langs deze weg van harte gefeliciteerd met je 22 ste verjaardag!!!
    Hoop dat je moeder veilig aangekomen is en jullie het heel fijn hebben samen.
    Maak er wat van en laat je maar even lekker verwennen. Hoop dat je Spaans met de dag verbeterd en je zo langzamerhand wat meer de lessen kan volgen. Geniet vooral ook tussendoor van de zon.

    Liefs en knuffel van je beetje "tweede" moeder.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Granada

Sophie

Actief sinds 02 Mei 2012
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 6302

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 14 Februari 2015

Studeren in Granada

19 Mei 2012 - 31 Juli 2012

Au pair en España!

Landen bezocht: